2014. június 3., kedd

Gyönyörűbb üzenet sohasem lesz talán

Június elején a Kígyósi puszta egyik csatlakozó területén fotózgattunk, zsályás-aszatos legelőrészlet az első képen.
Szemeslepke portré közönséges kakukkfüvön (Thymus labrescens), utóbbit sokat láttunk, csendesen-szépen hozzátartozik a tájhoz.
Közönséges szénalepke (Coenonympha glycerion).
Mezei sóska (Rumex acetosa), egyszerű legelős faj számunkra is ehető levelekkel.
A hagymát szeretném közelebbről meghatározni.
Szerintem ez kék atracél.
A bakszakáll (Tragopogon dubius) löszös területet jelöl, a környező falvakban is megfigyeltem.
A koloncos legyezőfüvet (Filipendula vulgaris) soxor láttam, most értem a határozáshoz: ez a pirosló bimbós állapot nem csúnya.
A lózsályát (Salvia verticillata) csak védett és jobb talajú területeken láttam, más leírások szerint országosan gyakori.
Parlagi rózsa (Rosa gallica); a régi legelők egyik legszebb virága. Nem nő magasra, a szára girbegurba, cserébe nem kér sem kertészt, sem vegyszert, állja az erős napot, a legeltetést. Rózsa a javából

És rózsa a javából, ahogy a szekérút szélén díszlik nekem gyönyörű.
Ilyenek voltak egykori és durván megszűntetett falusi legelőink, és ilyenek lehetnének a kallódó területek, ha lenne tájra figyelő gazdálkodás. Ilyenek lehetnének vidéki hétköznapjaink. Remélem, hogy a szigorú és bürokratikus területvédelem mellett vagy még inkább helyett felismerjük rejtett kincseinket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése