2016. március 22., kedd

Dézna vára 2/2.

A Fehér-Körös a vár alatt folyik, a partján találtam az aranyos veselkét (Chrysosplenium alternifolium).
Vörös acsalapu (Petasites hybridus) veselkékkel a háttérben. Érdekes, hogy a növény az őszirózsafélék családjába tartozik. Ott fotóztam, ahol lennie kell "hegyvidéki patakok partján, nedves réteken". Utána olvasva kiderül, hogy óvatosságot igénylő évelő gyógynövény.
Odvas keltikét (Corydalis cava) a folyóparton és fentebb is találtunk.

A kónya vicsorgó (Lathraea squamaria) lombhullató fák gyökerein élősködik. Ez a második megfigyelésem a növényről, a hegy aljában találtam.
A szártalan kankalint (Primula vulgaris) több helyen, volt, ahol tömegesen láttuk. Óóó, nekünk alföldieknek már ez önmagában nagy csoda:)

A nemes májvirág (Hepatica nobilis) már figyelmet kíván, így azonban több helyen rátaláltunk.
A következő növényeket a sziklák között fotóztam. OZS segítségével az elsőt borsos varjúhájnak (Sedum acre),
a másodikat galambláb gólyaorrnak (Geranium columbinum) határozom.
Ikrás fogasír (Dentaria glandulosa),
bogláros szellőrózsa (Anemone rannunculoides), és
berki szellőrózsa (Anemona nemorosa).
Nem bírtam ki, újra kotorásztam a határozókban és a neten, próbáltam leveleket, sziromvirágokat, élőhelyeket összehasonlítgatni. Ennek összegzéseként óvatosan erdei galambvirágnak (Isopyrum thalictroides) határozom a következő növényt:
Találtunk még pettyegetett tüdőfüvet (Pullmonaria officinalis), erdei kutyatejet (Euphorbia mygdaloides). A határozásra váró fajokkal együtt első körben nekem bőven jó ennyi:)
Köszönöm a segítséget OZS-nak, aki több növényfajt pontosan meghatározott, és szintén segítségével 2 elírást kijavítottam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése